
 

 

 



 2 

 

 

SADRŽAJ: 

 
 
 
I SLOBODA IZRAŽAVANJA .................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................ 13 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA 
I KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA  ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ...................................................................................................... 14 
 
REGULATORNA TELA .............................................................................. 14 
 
DRŽAVNI ORGANI .................................................................................... 15 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ................................................................. 16 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 17 
 
 
VII  ZAKLJUČAK ................................................................................... 18 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji 

ukazuju na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci  

 

1.1 U saopštenju Medrese Gazi Isa-beg u Novom Pazaru od 4.11.2009. godine, koje je 

potpisao direktor Mustafa ef. Fetić, urednik novopazarskog radija Sto plus Ishak Slezović 

optuţen je da je posredstvom tog radija i agencije Beta tendenciozno plasirao informaciju da 

je jedna uĉenica Medrese zaraţena virusom novog gripa A H1N1. Slezović se u saopštenju 

optuţuje da je u više navrata bio nosioc širenja neistina o Islamskoj zajednici i njenim 

ustanovama, te da je vest o gripu plasirao sa ciljem skrnavljenja ugleda Medrese Gazi Isa-beg 

u Novom Pazaru, izazivanja panike i pometnje kod uĉenika, njihovih roditelja i drugih 

pripadnika Islamske zajednice.  

Naime, Radio Sto plus, ĉiji je Slezović urednik, 2. novembra preneo je izjavu upravnika 

bolnice u Novom Pazaru Alana Kurpejovića, da se za dva lica sa simptomima gripa u ovom 

gradu sumnja da su zaraţeni virusom A N1H1, te da je materijal za analizu prosleĊen 

Institutu Torlak koji će definitivno odgovoriti da li je novi grip prisutan i u Novom Pazaru. 

Kurpejović je izjavio i da jedna od dve osobe sa simptomima gripa pohaĊa Medresu u Novom 

Pazaru. Narednog dana Radio Sto plus preneo je i novu izjavu Alan Kurpejovića da su analize 

potvrdile da pacijenti nisu zaraţeni virusom tipa A H1N1, da se osećaju bolje i da će tokom 

dana biti pušteni na kućno leĉenje. 

Novinska agencija Beta i Sto plus radio obratili su se ministarima vera i kulture, Bogoljubu 

Šijakoviću i Nebojši Bradiću sa zahtevom da reaguju povodom saopštenja novopazarske 

medrese.  

 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeno je da se u javnim glasilima slobodno objavljuju 

informacije o pojavama o kojima javnost ima opravdani interes da zna, osim kada je 

drugaĉije odreĊeno zakonom. U konkretnom sluĉaju, Radio Sto plus je u uslovima 

proglašene epidemije gripa verno preneo izjavu upravnika bolnice u Novom Pazaru.  

Zakonom o javnom informisanju, dalje, izriĉito je predviĊeno da niko ne sme da ograniĉava 

slobodu javnog informisanja, ni jednim naĉinom podesnim da ograniĉi slobodan protok 

informacija, kao ni da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj 

podesan da ih omete u obavljanju posla. Od poĉetka epidemije mediji su prenosili 

informacije o ĉitavom nizu obrazovnih ustanova u kojima je došlo do zaraze ili sumnje na 



 4 

zarazu virusom tipa A H1N1, ali je jedino u sluĉaju Radija Sto plus i Medrese Gazi Isa-beg u 

Novom Pazaru, došlo do toga da se informisanje zasnovano na informacijama iz zvaniĉnih 

izvora krajnje neprimereno karakteriše kao izazivanje panike i napad na versku zajednicu o 

ĉijoj je obrazovnoj ustanovi reĉ. 

 

1.2 Ekipi Hrvatske radiotelevizije, predvoĊenoj urednikom emisije "Nedeljom u dva" 

Aleksandrom Stankovićem, koja je u Mokroj gori snimala intervju sa Emirom Kusturicom, 

reţiser je 4.11.2009. godine, protestujući zbog postavljenih pitanja, naredio da napusti selo i 

da mu preda snimljeni materijal. Prema navodima Hrvatske televizije, vreĊanje i 

maltretiranje trajalo je oko 45 minuta, nakon ĉega je ekipa popustila, predala snimljeni 

materijal i napustila Mokru goru. Prema Stankovićevim reĉima, pitanja koja su iznervirala 

reditelja odnosila su se na Slobodana Miloševića i Kusturiĉin odnos s njim. Objašnjavajući 

šta se dogodilo na Mokroj gori, Emir Kusturica izjavio je da je prekinuo razgovor sa ekipom 

Hrvatske televizije zbog zle namere novinara. Nekoliko dana kasnije, Emir Kusturica je 

Hrvatskoj radioteleviziji vratio snimljeni materijal. Kusturica je takoĊe tvrdio da nije oduzeo 

materijal, već da ga je ekipa Hrvatske televizije u ţurbi zaboravila. 

 

U skladu sa vaţećim propisima u Srbiji, Emir Kusturica, ali i svako treće lice koje bi se našlo 

u sliĉnoj situaciji, ima pravo ne samo da odbije snimanje, nego i da se protivi emitovanju, ali 

ne i pravo da oduzme snimljeni materijal. Konkretno, u skladu sa Zakonom o javnom 

informisanju video zapis lika i audio zapis glasa, osim u odreĊenim zakonom predviĊenim 

sluĉajevima, ne moţe se objaviti bez pristanka lica ĉiji lik odnosno glas takav zapis sadrţi, 

ako se pri objavljivanju moţe zakljuĉiti koje je to lice. Oduzimanje tuĊe stvari, sa druge 

strane, je i kriviĉno delo predviĊeno Kriviĉnim zakonikom Republike Srbije. 

 

1.3 Zbog nesporazuma oko plaćanja meseĉnih naknada, od 14. novembra, ţitelji Leskovca 

i okolnih mesta Jablaniĉkog okruga ostali su bez lokalnih medija u ponudi kablovskog 

sistema. Tako se posredstvom SBB - Srpske kablovske mreţe, najvećeg operatora kablovske 

televizije u Srbiji, u Leskovcu i okolini više ne vide TV Leskovac, TV 4S, MT, TV Klisura, K-1 i 

TV Vlasotince. Na konferenciji za novinare saopšteno je da program ovih TV kuća neće moći 

da se prati preko kabla sve dok ne budu ispunjene kluzule iz ugovora koji je ponudio SBB. O 

tome su, pre iskljuĉenja sa mreţe, voĊeni dugi pregovori izmeĊu vlasnika lokalnih TV kanala 

i SBB, ali obostrano prihvatljivo rešenje nije pronaĊeno. Kako se ĉulo na konferenciji za 

novinare, SBB je traţio da svaka TV stanica meseĉno plaća po 500 evra, ali to TV kuće nisu 

prihvatile. SBB, sa druge strane objašnjava da trenutno u svojoj mreţi ima mesta za 

distribuciju samo tri lokalne TV kuće iz Leskovca i okoline. SBB, kako prenosi dnevni list 

Danas, drţi oko 90% kablovskog trţišta u Leskovcu. Krajem meseca u kablu se pojavio signal 



 5 

privatne TV K-1, a mediji su preneli da je ova stanica prihvatila predlog kablovskog operatora 

da meseĉno plaća 300 evra za distribuciju signala. 

 

Zakon o radiodifuziji predviĊa izdavanje posebnih dozvola za kablovsko emitovanje 

programa, kao obavezno, osim za programe za koje je Republiĉka radiodifuzna agencija 

izdala dozvolu za zemaljsko emitovanje na podruĉju za koje je dozvola za emitovanje izdata i 

pod uslovom da kablovski operator istovremeno besplatno emituje programe javnog servisa. 

Ova odredba trebalo je da stimuliše operatore da distribuiraju lokalne televizijske programe. 

MeĊutim, budući da Republiĉka radiodifuzna agencija, više od 7 godina nakon usvajanja 

Zakona o radiodifuziji, još uvek nije poĉela da izdaje dozvole za kablovsko emitovanje, dovela 

je do toga da se u praksi domaćih operatora pod razliĉitim uslovima distribuiraju domaći u 

odnosu na strane televizijske programe, a razlike postoje i u tretmanu razliĉitih domaćih 

televizijskih programa. Konkretno, dok stranim proizvoĊaĉima televizijskog programa, 

kablovski operatori plaćaju pravo na distribuciju njihovih sadrţaja, od domaćih proizvoĊaĉa 

televizijskog programa oĉekuje se da plaćaju kablovskim distributerima kako bi uopšte bili u 

prilici da im se program naĊe u kablovskoj ponudi. Ovo je posebno izraţeno u odnosu na 

lokalne i regionalne emitere. RATELovim Pravilnikom o uslovima za pruţanje usluge 

distribucije radijskih i televizijskih programa i sadrţaju odobrenja (“Sluţbeni glasnik RS”, br. 

26/2009), predviĊeno je da su kablovski operatori duţni da, u skladu sa tehniĉkim 

mogućnostima, obezbede da, na podruĉju na kome pruţaju ili nameravaju da pruţaju uslugu, 

njihove usluge budu dostupne svim zainteresovanim pretplatnicima, bez diskriminacije. 

Pravilnik ne sadrţi ni jednu odredbu koja bi izriĉito zabranjivala diskriminaciju proizvoĊaĉa 

medijskih sadrţaja koji se kablovskim sistemima distribuiraju. Ovakva diskriminacija je, 

meĊutim, zabranjena Zakonom o zaštiti potrošaĉa (“Sluţbeni glasnik RS”, br. 79/2005), koji 

se u konkretnom sluĉaju odnosi i na proizvoĊaĉe medijskih sadrţaja, budući da uslugu 

distribucije sadrţaja koriste za sopstvene potrebe. Ovaj zakon, naime, predviĊa da je 

zabranjeno vršiti diskriminaciju potrošaĉa u pogledu uslova pruţanja usluge, odnosno da 

takva diskriminacija predstavlja privredni prestup za koji su propisane kazne u rasponu od 

300.000 do 3.000.000 dinara. TakoĊe, sporazumi kojima se primenjuju nejednaki uslovi 

poslovanja na iste poslove u odnosu na razliĉite uĉesnike na trţištu, ĉime se uĉesnici na 

trţištu dovode u nepovoljniji poloţaj u odnosu na konkurente, što se oĉigledno radi u odnosu 

na domaće proizvoĊaĉe medijskih sadrţaja, jesu restriktivni sporazumi zabranjeni Zakonom 

o zaštiti konkurencije. Zakljuĉivanje restriktivnih sporazuma kaţnjivo je merom zaštite 

konkurencije koju izriĉe Komisija za zaštitu konkurenicije, a koja moţe iznositi ĉak do 10% 

ukupnog godišnjeg prihoda. Na kraju, Zakonom o javnom informisanju propisano je da lice 

koje se bavi distribucijom javnih glasila ne sme da odbije da distribuira neĉije javno glasilo 

bez opravdanog komercijalnog razloga, kao ni da za distribuciju javnog glasila postavlja 

uslove koji su suprotni trţišnim principima. U konkretnom sluĉaju, opravdanog 



 6 

komercijalnog razloga kablovskih operatora, kao lica koje se bavi distribucijom radio i 

televizijskih programa, za odbijanje distribucije najverovatnije nema, budući da se strani 

televizijski programi, po informacijama kojima autori ovog izveštaja raspolaţu, emituju bez 

naknade koju bi njihovi proizvoĊaĉi plaćali. Postupanje suprotno navedenoj zabrani 

predstavlja privredni prestup za koji je propisana kazna u rasponu od 100.000 do 1.000.000 

dinara. Poslednjim izmenama Zakona o javnom informisanju, u jedinoj izmeni koja nije 

kritikovana, odnosno ĉija ustavnost nije osporena, predviĊeno je i da osnivaĉ javnog glasila 

ĉija je distribucija obustavljena u celosti ili u znaĉajnom delu bez opravdanog komercijalnog 

razloga, odnosno kao rezultat postavljanja uslova koji su suprotni trţišnim principima, ima 

pravo da pred nadleţnim sudom zahteva naknadu štete koju je usled toga pretrpeo. 

MeĊutim, formulacija ĉlana 16 kojim je predviĊen najmanji iznos naknade štete, takva je da 

je pitanje kako bi nadleţni sud u praksi postupio u sluĉaju da tuţbu podnese elektronski 

medij. Zakon, naime najmanji iznos naknade vezuje za vrednost prodatog oglasnog prostora 

za sve brojeve javnog glasila koji nisu distribuirani povredom zabrane, iz ĉega se vidi da je 

zakonodavac u vidu imao prevashodno štampane medije, a da je sudovima ostavljeno da 

istumaĉe šta će smatrati “brojevima javnog glasila” u sluĉaju TV stanica.  

 

1.4 Navijaĉi fudbalskog kluba Partizan iz Beograda, tokom prvenstvene utakmice sa 

Smederevom odrţane 21. novembra, skandirali su sa tribina pretnje i uvrede na raĉun 

Brankice Stanković, urednice istraţivaĉkog programa „Insajder“ Televizije B92, kao odgovor 

na najavu ove televizije da će od 3. decembra otpoĉeti sa emitovanjem novog serijala 

„Insajdera“, koji će se, izmeĊu ostalog baviti i voĊama ekstremnih navijaĉkih grupa ĉiju je 

zabranu prethodno zatraţio Republiĉki javni tuţilac. Navijaĉi Partizana, konkretno jedan 

broj pripadnika navijaĉke grupe „Alkatraz“, osumnjiĉeni su za ubistvo francuskog 

drţavljanina Brisa Tatona, koji je napadnut u centru Beograda 17. septembra, pre poĉetka 

fudbalske utakmice Partizan – Tuluz, a preminuo od posledica zadobijenih povreda 12 dana 

kasnije. 

 

Zakonom o javnom informisanju izriĉito je predviĊeno da niko ne sme da ograniĉava 

slobodu javnog informisanja, kao ni da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo 

osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. TakoĊe, poslednjim izmenama 

Kriviĉnog zakonika, jedna kategorija poslova dobila je zakonski tretman posla od javnog 

znaĉaja. Poslovima od javnog znaĉaja smatra se obavljanje profesije ili duţnosti koja ima 

povećani rizik za bezbednost lica koje ga obavlja, izmeĊu ostalog i poslovi od znaĉaja, izmeĊu 

ostalog i za javno informisanje. Poslediĉno tome, pretnja odnosno ugroţavanje sigurnosti lica 

koje obavlja poslove od javnog znaĉaja u oblasti informisanja, i to pretnja odnosno 

ugroţavanje sigurnosti koje je u vezi sa poslovima koje takvo lice obavlja, goni se po 



 7 

sluţbenoj duţnosti i kaţnjava zatvorom od jedne do osam godina. Do ovakvih izmena koje su 

stupile na snagu u septembru ove godine, za pretnju uĉinjenu novinaru, po pravilu se nije 

gonilo po sluţbenoj duţnosti, a zaprećena kazna bila je kazna zatvora do godinu dana, 

odnosno samo izuzetno od tri meseca do tri godine, ukoliko je pretnja bila uĉinjena prema 

više lica ili ako je izazvala uznemirenost graĊana ili druge teške posledice. Ovom konkretnom 

izmenom novinari su nesporno bolje zaštićeni nego što je to ranije bio sluĉaj. Ostaje, 

meĊutim, da se vidi kako će se izmennjeni Kriviĉni zakonik primenjivati u praksi. 

 

2.         Sudski postupci 

 

2.1 Istraţni sudija Okruţnog suda ukinuo je 9. novembra pritvor novinaru Slavoljubu 

Kaĉareviću. “Posle saslušavanja sva tri pozvana svedoka istraţni sudija je, uz pristanak 

tuţilaštva, Kaĉareviću ukinuo pritvor,” rekla je portparol ovog suda Ivana Ramić. Podsećajući 

da je Kaĉareviću pritvor odreĊen zbog mogućeg uticaja na svedoke, ona je naglasila da „više 

ne postoji zakonski osnov za Kaĉarevićevo zadrţavanje“. Peticiju Udruţenja novinara Srbije 

za puštanje Kaĉarevića i odbranu sa slobode prethodno su potpisala 542 novinara i glavna i 

odgovorna urednika iz gotovo svih medija u zemlji. Kaĉarević je uhapšen 28. oktobra, a 

narednog dana mu je odreĊen pritvor do 30 dana zbog sumnje da je zloupotrebio sluţbeni 

poloţaj. Kaĉarević, bivši glavni urednik lista „Glas javnosti” i ĉlan Izvršnog odbora Udruţenja 

novinara Srbije (UNS), tereti se da je, zajedno sa Radisavom Rodićem, pokretaĉem listova 

„Kurir” i „Glas javnosti”, poĉinio kriviĉno delo zloupotrebe sluţbenog poloţaja. Zahtev za 

sprovoĊenje istrage protiv Kaĉarevića, u svojstvu direktora preduzeća „Manami”, ĉiji je 

vlasnik i predsednik Upravnog odbora bio Rodić, podnet je zbog sumnje da su štamparsku 

mašinu kupljenu kreditom Komercijalne banke preneli na NIP „Glas”, ĉime je preduzeće 

„Manami” ostavljeno bez imovine, a Komercijalna banka onemogućena da naplati kredit. 

Radisav Rodić i dalje je u pritvoru. 

 

2.2 Panĉevaĉka policija podnela je 19. novembra kriviĉnu prijavu protiv dva lica 

zaposlena u privatnoj novinskoj kući „Panĉevaĉki pres centar“, zbog sumnje da su poĉinili 

kriviĉna dela zloupotrebe sluţbenog poloţaja, falsifikovanja sluţbene isprave i poreske utaje. 

Opštinski javni tuţilac Branislava Vuĉković je rekla da, zbog obaveza poštovanja 

pretpostavke nevinosti, ne moţe da navede detaljnije podatke o tome. Novinari 

„Panĉevaĉkog presa“, koji su se pre dve godine odvojili od lista „Panĉevac“, ţalili su se da su 

poslednjih meseci bili na meti inspektora Odseka za privredni kriminal u Policijskoj upravi 

Panĉeva, koji su ih saslušavali u redakciji, kao i njihove poslovne partnere, uz kontrolu 

knjigovodstva i poslovanja.  

 



 8 

I u sluĉaju Kaĉarevića i Rodića, kao i u sluĉaju zaposlenih u „Panĉevaĉkom pres centru“, po 

navodima nadleţnih postupci se vode zbog sumnje na dela zloupotrebe sluţbenog poloţaja, 

odnosno u sluĉaju „Panĉevaĉkog pres centra“ i sumnje na dela falsifikovanja sluţbene 

isprave i poreske utaje, odnosno ne neposredno u vezi sa izveštavanjem listova koje su 

osnovali ili ureĊivali. Ĉinjenica da se u poslednje vreme vodi više postupaka protiv 

odgovornih u privrednim društvima koja su osnivaĉi javnih glasila, ĉesto dovodi i do 

suprotstavljanja, s jedne strane, interesa efikasnog voĊenja kriviĉnih istraga, a sa druge, 

potrebe da se zaštiti pravo na slobodu izraţavanja, odnosno da se ne ograniĉi slobodan 

protok ideja, informacija i mišljenja. 

 

2.3 Zdravstveni centar iz Valjeva podneo je kriviĉnu prijavu protiv SlaĊane Stevanović 

dopisnice dnevnog lista Press iz tog grada, objavio je dnevni list Danas 10. novembra. 

Kriviĉnom prijavom Stevanovićevoj se stavlja na teret izazivanje panike tekstom objavljenim 

poĉetkom oktobra o smrti petogodišnje Teodore Jovanović, koji je u redakciji naslovljen sa 

„Drama u Valjevu: doktori ubili malu Teodoru“. Devojĉica je preminula 1. oktobra ujutru, a 

protiv pedijatra Vladimira R. (35), koji je deţurao na Deĉijem odeljenju, pred Opštinskim 

sudom je pokrenut kriviĉni postupak zbog nesavesnog leĉenja. Direktor valjevskog 

Zdravstvenog centra Ilija Tripković, još poĉetkom oktobra najavio je pokretanje postupka 

zbog izazivanja „panike u javnosti, nepoverenja u lekare i blaćenja lekarske profesije“, a 

sliĉan stav tih dana izneo je i ministar zdravlja Srbije Tomica Milosavljević. Prema reĉima 

Stevanovićeve, doktor Tripković je u kontaktima sa njom tada tvrdio da „nema primedbi na 

tekst“, ali da mora da reaguje zbog naslova sa prve strane Pressa, bez obzira na to što je znao 

da je naslov redakcijski. Uredništvo Pressa saopštilo je da stoji iza svega što je objavljeno u 

vezi sa „sluĉajem Teodora“, te pozvalo Tripkovića da postupke pokrene protiv glavnog 

urednika i ureĊivaĉkog kolegijuma. 

 

Izazivanje panike iznošenjem ili pronošenjem laţnih vesti ili tvrdnji uĉinjeno putem 

sredstava javnog informisanja kaţnjivo je zatvorom od šest meseci do pet godina. U praksi, 

posebno tabloida, ĉesto se dogaĊa da se, inaĉe nesporni tekstovi, opremaju 

senzacionalistiĉkim naslovima, koji ĉak i ne odgovoraju sadrţaju teksta. U konkretnom 

sluĉaju je izgleda nesporno da novinar SlaĊana Stevanović nije autor spornog naslova, te bi 

postupak eventualno mogao da se vodi protiv autora, ako se on otkrije, odnosno odgovornog 

urednika. Odredbama Kriviĉnog zakonika predviĊeno je da se izvršiocem kriviĉnog dela 

izvršenog objavljivanjem informacije u novinama, na radiju, televiziji ili drugom javnom 

glasilu smatra autor informacije, a da se izuzetno izvršiocem smatra odgovorni urednik, 

odnosno lice koje ga je zamenjivalo u vreme objavljivanja informacije, ako je do završetka 

glavnog pretresa pred prvostepenim sudom autor ostao nepoznat, ako je informacija 



 9 

objavljena bez saglasnosti autora ili ako su u vreme objavljivanja informacije postojale 

stvarne ili pravne smetnje za gonjenje autora, koje i dalje traju. 

  

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1.  Zakon o javnom informisanju 

 

1.1 Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je, jednim delom kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

1.2 Dnevni list Danas objavio je poĉetkom meseca da je na sastanku odrţanom 21. 

oktobra u Republiĉkom javnom tuţilaštvu, a kome su prisustvovali predstavnici Republiĉkog 

javnog tuţilaštva, beogradskog Privrednog suda, Višeg privrednog suda i Ministarstva 

kulture, dogovoreno da se deo Zakona o javnom informisanju, koji se odnosi na kaţnjavanje 

medija po privrednim prestupima, ne primenjuje u praksi. Danas navodi da je imao uvid u 

dokument Republiĉkog javnog tuţilaštva u kome se tvrdi da su izmene i dopune Zakona o 

javnom informisanju neprimenjive u praksi i da je stoga, ali i zato što pojedine odredbe nisu 

u saglasnosti sa Zakonom o prekršajima, potrebno izvršiti njegovu korekciju. 

Nataša Vuĉković Lesendrić, pomoćnica ministra kulture zaduţena za medije, demantovala je 

ovakvu informaciju reĉima da „niko nema ingerencije da donosi odluke o neprimenjivanju 

zakona koji je prethodno usvojila Skupština Srbije“. Vuĉković Lesendrić potvrdila je da je 

sastanak odrţan, ali je rekla da na njemu nije odluĉivano. Informaciju o postignutom 

dogovoru da se Zakon ne primenjuje, demantovali su i Republiĉko javno tuţilaštvo i Viši 

trgovinski sud u Beogradu.  

 

Reakcija ministarstva, tuţilaštva i sudova je razumljiva, budujući da bi bilo krajnje 

neprimereno naĉelu podele vlasti, da izvršna i sudska vlast postiţu dogovore o 

neprimenjivanju propisa koje je zakonodavna vlast donela. Kako god bilo, na skupu „Zakon o 

javnom informisanju - izazovi za medije i pravosuĊe" koji su 31. oktobra organizovali USAID, 

IREX i Misija OEBS-a u Srbiji, ĉulo se da dva meseca nakon usvajanja Zakona o izmenama 

Zakona o javnom informisanju, ni jedan predlog za pokretanje postupka za privredne 

prestupe predviĊene tim Zakonom, nije stigao u Trgovinski sud. Na istom skupu se, izmeĊu 

ostalog, polemisalo upravo o ĉinjenici da Zakon o izmenama Zakona o javnom informisanju 

predviĊa kazne za privredne prestupe u visini do 20.000.000 dinara, dok je Zakonom o 

privrednim prestupima, kao osnovnim u toj oblasti, propisano da je najveća mera novĉane 



 10 

kazne koja se moţe propisati za privredni prestup 3.000.000 dinara, što realno moţe dovesti 

do razliĉitog tumaĉenja u praksi. 

 

1.3 Rok za upis dnevnih novina u Registar javnih glasila istekao je sredinom meseca. 

Prijavu za upis u Registar javnih glasila,  do 17. novembra, podnelo je ukupno 19 štampanih 

dnevnih glasila. Prema podacima APRa, do 17. novembra je registrovano 88 štampanih 

medija, osam televizija, nijedna novinska agencija, devet radio stanica, devet internet 

izdanja. Rok za upis u Registar sva javna glasila, osim štampanih dnevnih glasila, traje do 

sredine januara. 

 

Ovde podsećamo da je zakonodavac predvideo izuzetno visoke kazne za medije koji obavezu 

upisivanja u Registar ne ispune. U sluĉaju izdavanja javnog glasila koje nije upisano u 

Registar „nadleţni javni tuţilac duţan je da bez odlaganja pokrene postupak za privredni 

prestup pred nadleţnim sudom i zatraţi izricanje mere privremene obustave delatnosti 

izdavanja javnog glasila” (ĉlan 14a Zakona). Ukoliko izdaje javno glasilo koje nije upisano u 

Registar, njegovom osnivaĉu preti novĉana kazna za privredni prestup od milion do 20 

miliona dinara, a odgovornom licu kod osnivaĉa od 200.000 do dva miliona dinara, kao i 

zabrana delatnosti. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1 Savet Republiĉke radiodifuzne agencije obavestio je svojim saopštenjem od 4.11. 

javnost, a povodom navoda u medijima da će Televizija Palma zapoĉeti sa emitovanjem 

programa, da je to telo na sednici odrţanoj dana 29.10.2009. godine, postupilo po presudi 

Vrhovnog suda Srbije i doneo novu odluku kojom se preduzeću „Palma Ltd" d.o.o. Beograd 

zabranjuje da emituje program na podruĉju grada Beograda. Na istoj sednici Savet RRA je 

odbio zahtev preduzeća „Palma Ltd" d.o.o. Beograd za izdavanje dozvole za emitovanje 

programa za podruĉje grada Beograda na kanalu 34/8. Vrhovni sud Srbije, navodi se u 

saopštenju, nije nikada naloţio Agenciji da TV Palmi izda dozvolu za emitovanje TV 

programa za podruĉje grada Beograda na kanalu 34/8, već samo da odluĉi o zahtevu od 

27.07.2006. godine, na naĉin na koji će se otkloniti ranije naĉinjene povrede pravila 

postupka. Savet RRA to je i uĉinio na sednici od 29.10.2009. godine.  

 

Zakonom o radiodifuziji propisano je da je RRA nadleţna da izdaje dozvole za emitovanje 

programa, a u odnosu na zemaljsko emitovanje na javnom konkursu. Podnosilac prijave na 

javnom konkursu koji je nezadovoljan odlukom Saveta RRA ima pravo da, u roku od 15 dana 



 11 

od dostavljanja rešenja o odbijanju prijave, podnese prigovor istom telu. Savet je duţan da 

odluku o prigovoru donese u roku od 30 dana od dana njegovog podnošenja, a protiv odluke 

donete po prigovoru moţe se pokrenuti upravni spor. U skladu sa Zakonom o upravnim 

sporovima, sud u upravnom sporu, ako ne odbaci tuţbu iz procesnih razloga, presudom 

tuţbu uvaţava ili odbija kao neosnovanu. Ako se tuţba uvaţava, sud poništava osporeni 

upravni akt i predmet vraća na ponovno odluĉivanje. U konkretnom sluĉaju poništavanja 

odluke RRA, to praktiĉno znaĉi da Vrhovni sud poništava odluku i vraća predmet na 

ponovno odluĉivanje Savetu RRA sa odreĊenim nalozima koji se tiĉu otklanjanja konkretnih 

nedostataka koje je Vrhovni sud uoĉio u poništenoj odluci. Izuzetno, kada naĊe da osporeni 

upravni akt treba poništiti, sud u upravnom sporu moţe, ali samo ako priroda stvari to 

dozvoljava i ako utvrĊeno ĉinjeniĉno stanje pruţa pouzdan osnov, upravnu stvar rešiti 

svojom presudom koja bi u svemu zamenila poništeni akt (spor pune jurisdikcije). U odnosu 

na odluke Saveta RRA koje bi se ticale izdavanja dozvola za emitovanje, Vrhovni sud nikada 

to nije radio, budući da po raširenom mišljenju, postupci za izdavanje dozvola za emitovanje 

su po svojoj prirodi takvi da se o njima ne moţe odluĉivati u sporu pune jurisdikcije. U 

navedenom smislu izjave koje je vlasnik bivše Televizije Palma davao medijima o 

otpoĉinjanju sa emitovanjem programa, pre se mogu shvatiti kao pokušaj pritiska na RRA. 

 

2.2 Savet Republiĉke radiodifuzne agencije izrekao je meru upozorenja niškim TV 

stanicama Belami, JP Niška televizija i TV 5, koja je objavljena na oglasnim stranama 

dnevnog lista Politika od 18. novembra, jer 30 dana od emitovanja nisu ĉuvale „snimak svog 

celog jednodnevnog TV programa emitovanog dana 13. maja 2009. godine” niti su omogućile 

agenciji uvid u snimak tog programa. Sve tri stanice su tog dana, prema saznanju RRA, 

emitovale „programske sadrţaje kojima se oglašavaju politiĉke organizacije van predizborne 

kampanje”. Kada su zatraţeni snimci programa, Niška TV dostavila je samo snimke 

pojedinih informativnih i autorskih emisija, u TV 5 razlog je bio kvar glavnog kompjutera za 

snimanje programa, a traţeni celodnevni snimak nije dostavila ni TV Belami. Aneta 

Radivojević, direktorka i glavna i odgovorna urednica TV 5, pretpostavlja da bi navod o 

“oglašavanju politiĉke organizacije van predizborne kampanje” eventualno mogao da se 

odnosi na skup Srpske napredne stranke u centru grada, ispred ulaza u TV 5 o kome ova 

stanica jeste izveštavala. 

 

Neispunjavanje obaveze ĉuvanja zapisa je prekršaj po Zakonu o javnom informisanju. Nije 

poznato da li je Ministarstvo kulture, kao nadleţno da vrši nadzor nad sprovoĊenjem ovog 

Zakona, podnelo zahtev za pokretanje prekršajnog postupka u konkretnom sluĉaju. RRA se 

prilikom izricanja upozorenja pozvao na obavezu emitera da Agenciji omoguće uvid u 

podatke i ostalu dokumentaciju koja se odnosi na predmet nadzora, te na ĉinjenicu da je 



 12 

nedostavljanjem snimka celog jednodnevnog TV programa emitovanog 13. maja 2009. 

godine, praktiĉno onemogućena RRA u vršenju nadzora. 

 

2.3 Kablovski operateri KDS, IKOM i SBB saopštili su 16. novembra da neće emitovati 

programe sa zabavno-muziĉkim sadrţajem tokom trodnevne ţalosti u Srbiji proglašene 

povodom smrti patrijarha Srpske pravoslavne crkve Pavla. Svi operateri pozvali su se na 

preporuku koju je uputila RRA. KDS saopštio je da će zbog smrti patrijarha Pavla u danima 

ţalosti biti trajno ili povremeno iskljuĉeni svi radio kanali i TV kanali HRT 1 i 2, Zone Club, 

Vizant, Fox life, BBC Prime, VH 1, OBN, Melos, MTV Adria, DSF, TV E, Kanal 5, RT CG, 

Fashion TV, RAI Uno, MTV Hits, VH1 i Enter. Dnevni list Danas tvrdi da se u poruci Sluţbe 

za nadzor i analizu RRA, koja im je prosleĊena iz SBB-a, a na osnovu koje je SBB doneo 

odluku o neemitovanju pojedinih TV kanala, navodi sledeće: „Molimo Vas da se postarate da 

emiteri koji se ne pridrţavaju pravila o obeleţavanju dana ţalosti budu tehniĉki onemogućeni 

da distribuiraju takav program preko Vašeg operativnog sistema“. Odbor za kulturu i 

informisanje srpskog parlamenta je zatraţio od Republiĉke radiodifuzne agencije da mu 

dostavi obrazloţenje o uputstvu koje je uputio emiterima povodom dana ţalosti zbog smrti 

patrijarha Pavla. Odbor je, takoĊe, zatraţio i informaciju na koga se to uputstvo odnosi. “Ne 

znam po kojim su kriterijumima donete odluke da se kompletno iskljuĉe programi pojedinih 

TV kanala, ali RRA ne podrţava ovakav postupak” izjavio je Goran Karadţić, zamenik 

predsednika Saveta RRA. On je takoĊe dodao da je dan ţalosti u Srbiji i da treba prilagoditi 

programe domaćih kanala, ali da „inostrane programe ne treba dirati“. 

 

Po Zakonu o obeleţavanju dana ţalosti na teritoriji Republike Srbije ("Sluţbeni glasnik RS", 

br. 101/2005) radiodifuzne organizacije za informisanje javnosti na teritoriji Srbije, duţne su 

da u svojim programima, ukljuĉujući i emisije namenjene inostranstvu, na dan proglašenja 

dana ţalosti emituju odluku o proglašenju dana ţalosti i o programu njegovog obeleţavanja 

koju donosi nadleţni organ Republike Srbije ili telo koje on odredi, obaveste javnost o 

skupovima sećanja koje povodom dana ţalosti organizuju nadleţni organi Republike Srbije 

ili tela koja ona odrede, umesto humoristiĉkih, zabavnih, folklornih i drugih emisija sa 

zabavnom i narodnom muzikom, emituju muziku i emisije prikladne danu ţalosti, kao i da 

usklade detaljnu programsku šemu u vreme dana ţalosti. Zakonom nisu predviĊene bilo 

kakve obaveze koje bi se odnosile neposredno na kablovske operatore, niti za strane 

radiodifuzne organizacije ĉiji se programi distribuiraju u Srbiji. Evropskom konvencijom o 

prekograniĉnoj televiziji, koju je Srbija ratifikovala, predviĊeno je da će drţave ugovornice 

osigurati slobodu izraţavanja i informisanja u skladu sa ĉlanom 10. Konvencije za zaštitu 

ljudskih prava i osnovnih sloboda, garantovati slobodu prijema i da neće na svojim 



 13 

teritorijama ograniĉavati reemitovanje programskih usluga koje su u skladu sa odredbama te 

konvencije. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

Narodna skupština Republike Srbije nije tokom novembra usvojila nijedan zakon od 

posebnog znaĉaja za medijski sektor. U proceduri su, meĊutim, predlog Zakona o tajnosti 

podataka i Zakona o izmenama i dopunama Zakona o slobodnom pristupu informacijama.  

 

1. Zakon o tajnosti podataka 

 

Iz predloga zakona o tajnosti podataka izbrisan je ĉlan koji bi poverenika za informisanje i 

zaštitnika graĊana onemogućavao u pristupu odreĊenim informacijama. Dnevni list Blic 

preneo je 10. novembra da je OEBS Vladi Srbije i Ministarstvu pravde dostavio listu 

prigovora. U dopisu OEBS-a, kako Blic navodi, stoji da je ovim zakonom preširoko definisan 

pojam tajne, kao i da je neophodno pojaĉati kontrolne mehanizme, ali i zaštititi poloţaj 

insajdera.  

 

2. Zakon o izmenama i dopunama Zakona o slobodnom pristupu 

informacijama 

 

Odbor za kulturu i informisanje, na svojoj sednici odrţanoj 17. novembra, nije prihvatio 

amandman zaštitnika graĊana na izmene Zakona o slobodnom pristupu informacijama od, 

javnog znaĉaja, koji predviĊa zaštitu ljudi iz institucija koji ukaţu na moguće zloupotrebe i 

korupciju. Istovremeno Odbor je prihvatio amandman poslanika, koji se takoĊe odnosi na 

zaštitu insajdera, ali koji je od strane Poverenika za informacije od javnog znaĉaja i zaštitu 

podataka o liĉnosti Rodoljuba Šabića u autorskom tekstu za dnevni list Danas, ocenjen kao 

kozmetiĉki i suvišan. Amandmanom usvojenim od strane Odbora, predviĊeno je da 

zaposleni u organu vlasti koji omogući pristup informaciji od javnog znaĉaja za koju se ne 

moţe ograniĉiti pristup na osnovu ĉl. 9 i 14 zakona, kao i informaciji za koju je organ vlasti 

već omogućio pristup, ne moţe zbog toga biti pozvan na odgovornost niti trpeti štetne 

posledice. Na ovaj naĉin, po Povereniku, jemĉi se zaštita ljudima koji su javnosti omogućili 

pristup informacijama koje joj i po zakonu, bez ikakve sumnje, pripadaju. Po Povereniku, 

zaštita ima smisla jedino u sluĉaju kada se javnosti stave na raspolaganje informacije kojima 



 14 

se pristup moţe ograniĉiti, jer samo tada pokretanje postupka za odgovornost zbog prekršaja 

radno pravne obaveze, bar iz formalno „opravdanih“ razloga, moţe izgledati legitimno. 

Naime, ĉak bi se moglo tumaĉiti da se zaštita insajdera navedenim amandmanom suţava. 

Ovo stoga što amandman za zaštitu insajdera stavlja i dodatni uslov, a taj je da konkretna 

informacija ukazuje na postojanje korupcije, prekoraĉenja ovlašćenja, neracionalno 

raspolaganje javnim sredstvima i nezakoniti akt ili postupanje organa vlasti, dok je zaštita u 

svim ostalim sluĉajevima iskljuĉena. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA  ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 

PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA) 

 

Aktivosti RRA su već obraĊene u odeljku ovog izveštaja II koji se bavi implementacijom 

postojećih zakona (vidi taĉku 2 – Zakon o radiodifuziji).  

 

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

RATEL je u posmatranom periodu stavio na Javnu raspravu tekst Nacrta Pravilnika o visini 

naknade za korišćenje radio frekvencija. U Nacrtu Pravilnika se, u formuli za obraĉun 

godišnje naknade za korišćenje radio frekvencije za radiodifuznu stanicu, osnovica za 

izraĉunavanje naknade umanjuje tako da iznosi 40 dinara, umesto dosadašnjih 45. Na ovaj 

naĉin, ukoliko Pravilnik bude usvojen u predloţenom tekstu, doći će do odreĊenog 

smanjenja visine naknada. U Nacrtu Pravilnika se, takoĊe, u formuli za obraĉun naknada za 

radio relejne stanice, osnovica sa ranijih 20.000 dinara smanjuje na 18.000 dinara. RATEL 

nije objavio pristigle komentare, ali iz onoga što su emiteri i u prethodnom periodu javno 

zahtevali, moţe se pretpostaviti da su insistirali na dodatnom umanjenju naknada za radio 

relejne linkove, imajući u vidu, izmeĊu ostalog, i ĉinjenicu da postojeći zahtevi za prelazak na 

nove opsege za dotur modulacije i inaĉe stavljaju emitere, posebno one koji su ekonomski 



 15 

najugroţeniji - lokalne, pred neophodnost ozbiljnih finansijskih ulaganja u nove radio relejne 

stanice.  

 

U posmatranom periodu RATEL je doneo i jedan broj rešenja koja se odnose na otklanjanje 

tehniĉkih nepravilnosti u radu pojedinih emitera, kao i jedan broj rešenja o zabrani rada 

radio stanica zbog neovlašćenog korišćenja radiofrekvencija, u skladu sa svojim ovlašćenjima 

koja vrše na osnovu Zakona o telekomunikacijama. 

 

Istovremeno, iako se to ne moţe, niti treba, staviti na teret iskljuĉivo RATEL-u, zabrinjava 

ĉinjenica da još uvek nije došlo šire, organizovane akcije za onemogućavanje rada nelegalnih 

radiodifuznih emitera, kojih je i dalje veliki broj u Srbiji.  

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3. NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

U ovom periodu Narodna skupština nastavila je Drugo redovno zasedanje u 2009. godini, 

odrţavanjem Ĉetvrte i Pete sednice koje nisu bile posvećene usvajanju propisa od 

neposrednog interesa za medijski sektor. Resorni Odbor za kulturu i informisanje, odrţao je 

samo jednu sednicu, 17. novembra, na kojoj je razmatrana Informacija o 

postupku ponovnog izbora ĉlanova Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije. Odbor je 

konstatovao da su predlozi liste kandidata,  koje su uputili ovlašćeni predlagaĉi, podneti 

suprotno  odredbama ĉlana 24.  Zakona o radiodifuziji,   jer sadrţe veći broj kandidata od 

broja propisanog Zakonom. Odboru su, naime, podnete sledeće kandidature:  

 Udruţenje evropskih novinara Srbije predloţilo je Dragomira Brajkovića,  

 Akademija estradnih umetnika Srbije predloţila je Boţidara Zeĉevića i Dragomira 

Brajkovića,  

 Savez dramskih umetnika Srbije predloţio je Srboljuba Boţinovića i podrţao 

kandidaturu Boţidara Zeĉevića,  

 Udruţenje filmskih umetnika Srbije predloţilo je Boţidara Zeĉevića i Dragomira 

Brajkovića, 

 Udruţenje novinara Srbije je predloţio Branka Ţujovića, a  

 Nezavisno udruţenje novinara Srbije i Nezavisno društvo novinara Vojvodine su 

predloţili Gordanu Sušu (koju su podrţali ANEM i APRES). 



 16 

 

Odbor je pozvao  podnosioce kandidatura da u roku od 15 dana dostave zajedniĉku listu sa 

imenima dva kandidata. Odbor je, takoĊe, utvrdio Listu kandidata za izbor tri ĉlana Saveta 

Republiĉke radiodifuzne agencije, na osnovu predloga koje su podneli Skupština AP 

Vojvodine, tradicionalne Crkve i verske zajednice   i Konferencija univerziteta Srbije. 

Skupština AP Vojvodine je na tu funkciju predloţila Gorana Karadţića i Velimira 

Kostadinova, tradicionalne Crkve i verske zajednice preloţile su Njegovo preosveštenstvo 

episkopa jegarskog dr Porfirija Perića i Vladana Tatalovića, a na listi kandidata koju je 

predloţila Konferencija univerziteta su prof dr Nataša Gospić i prof. dr Svetozar 

Stojanović.  Odbor je predloţio Narodnoj skupštini da razmotri i usvoji predloţenu listu 

kandidata za ĉlana RRA. 

 

Na istoj sednici, ĉlanovi Odbora zatraţili su od RRA da dostavi objašnjenje uputstva 

emiterima datog povodom Dana ţalosti zbog smrti patrijarha Pavla. 

 

 

4. MINISTARSTVO KULTURE 

Povodom informacija koje su objavili mediji o postojanju odluke da se Zakon o javnom 

informisanju ne primenjuje u praksi (u odeljku ovog izveštaja II koji se bavi 

implementacijom postojećih zakona vidi taĉku 1.2 – Zakon o javnom informisanju), 

Ministarstvo kulture objavilo je zajedniĉko saopštenje sa Republiĉkim javnim tuţilaštvom u 

kome se demantuje da takva odluka postoji. U saopštenju se dalje navodi da su Republiĉko 

tuţilaštvo i Republiĉki javni tuţilac od okruţnih i opštinskih javnih tuţilaštva zatraţili 

informacije o predmetima koji su pokrenuti po Zakonu o javnom informisanju, sa ciljem da 

se zakon što efikasnije primenjuje u praksi, a ne da se vrši opstrukcija njegove primene. U 

saopštenju se navodi da je neophodno da se formira jedinstvena pravna praksa kako bi se 

ujednaĉila primena zakonskih odredbi pred sudovima, taĉnije kako bi se za svaku povredu 

zakona iste teţine, odredile iste kazne. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE  

 

RTS je krajem novembra obeleţio godinu dana od kako je 26. novembra 2008. godine 

otpoĉeo sa eksperimentalnim digitalnim emitovanjem celodnevnog programa kulture i 

umetnosti. Tatjana Ćitić, urednik ovog programa, izjavila je da je broj gledalaca sve veći, kao 



 17 

i da se od RTS moţe oĉekivati lansiranje novih tematskih programa po kompletnom prelasku 

na digitalni program, ĉiji je krajnji rok april 2012. godine. Podsećamo da su se drugi emiteri 

u više navrata obraćali, pre svega ĉlanice ANEM-a i APRES-a, izmeĊu ostalog i Ministarstvu 

za telekomunikacije i informaciono društvo, prigovarajući da je digitalno emitovanje RTS-a u 

ovom trenutku u nesaglasnosti sa odredbama Zakona o radiodifuziji, kojim je predviĊeno da 

će RTS emitovati program samo na dve mreţe, te koji treću, eksperimentalnu digitalnu 

mreţu i ne pominje. Zakon o radiodifuziji, naime, uopšte ne predviĊa mogućnost javnog 

servisa da pokreće tematske kanale. TakoĊe, prigovara se da je ovo emitovanje u suprotnosti 

i sa Strategijom digitalizacije koju je Vlada Republike Srbije usvojila, budući da RTS ne 

emituje u standardu DVB-T2, za koji se Vlada Strategijom opredelila, već u standardu DVB-

T.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Predstavnici više regionalnih i gradskih TV kuća iz Srbije u razgovoru sa predstavnicima 

Ministarstva kulture, 5. novembra u Nišu, zatraţili su brzu transformaciju u regionalne javne 

servise. Predstavnici takozvane „Kragujevaĉke inicijative“ koja se zalaţe za promenu statusa 

regionalnih javnih medija i njihovu transformaciju u regionalne javne servise, ukazali su na 

neuspešne privatizacije i neizvesnu budućnost neprivatizovanih elektronskih medija. „Ljuti 

smo na zakonodavca jer se uporno ignoriše volja graĊana, a samo u Nišu se 35.000 ljudi 

peticijom izjasnilo za osnivanje regionalnog javnog servisa,“ izjavio je Slaviša Popović, 

direktor Niške televizije. On kaţe da je rezultat „Kragujevaĉke inicijative“ to što je Beograd 

Zakonom o glavnom gradu dobio pravo da osniva televizijske i radio-stanice, da je isto pravo 

lokalnim samoupravama priznato kako bi se obezbedilo izveštavanje na jeziku nacionalnih 

manjina i oĉuvao dostignuti nivo manjinskih prava, ali da nije priznato regionalnim centrima 

koji su i pokrenuli “Kragujevaĉku inicijativu“. Jovana Marović, direktorka RTV Kragujevac 

podsetila je da regionalni javni servisi postoje u više zemalja EU, kao što su Slovenija ili 

Holandija. Nataša Lesendrić, pomoćnik ministra kulture zaduţena za medije izjavila je da je 

radna grupa za izmenu Zakona o radiodifuziji svesna loših primera privatizacije i da će se 

kroz istraţivanja na terenu videti šta narod misli o formiranju regionalnih javnih servisa. 

Drţava će, prema njenim reĉima, ispoštovati ocenu većine.  

 

Ono što, meĊutim, mora da se primeti je da ni jedan od izveštaja sa skupa predstavnika 

„Kragujevaĉke inicijative“ sa funkcionerima Ministarstva kulture, ne sadrţi niti jedan 

konkretan predlog koji bi odgovorio na pitanje kako obezbediti stabilno finansiranja 



 18 

regionalnih javnih servisa, koje ne bi bilo pod neposrednom kontrolom lokalnih vlasti (što 

sada, kada se ti mediji finansiraju neposredno iz gradskih budţeta jeste sluĉaj), kao i na koji 

naĉin obezbediti sistemske uslove za nezavisnost upravljaĉkih struktura i redakcija 

regionalnih javnih medija. U ovom trenutku, naime, mediji okupljeni oko „Kragujevaĉke 

inicijative“ organizovani su kao javna preduzeća u drţavnoj svojini, ĉije rukovodstvo 

neposredno postavljaju skupštine njihovih osnivaĉa – opština i gradova. 

 

Odredbe Zakona o radiodifuziji koje su predvidele obaveznu privatizaciju ovih medija, 

upravo su je i predvideli kako bi se spreĉile zloupotrebe javnih medija od strane lokalnih 

centara moći. Eventualno odustajanje od privatizacije, nuţno bi prethodno moralo dati 

odgovore na pitanja obezbeĊivanja sistemskih uslova za ureĊivaĉku nezavisnost regionalnih 

javnih servisa, ali i potrebu istovremenog oĉuvanja, ili bolje reći kreiranja ravnopravnih 

uslova za opstanak komercijalnih radiodifuznih servisa na lokalnom i regionalnom nivou, 

budući da takvi uslovi u postojećem modelu nisu obezbeĊeni. 

 

VII  ZAKLJUČAK 

 

U posmatranom periodu bili smo svedoci odsustva bilo kakvog kvalitativnog pomaka u 

odnosu na sistemske probleme sa kojima se medijska scena u Srbiji suoĉava. Drţava je 

nastavila da šalje protivreĉene poruke sektoru, po svim bitnim pitanjima od kojih 

funkcionisanje medijskog sektora zavisi. Ovo se posebno vidi kroz polemiku koju je izazvala 

informacija objavljena u medijima sa zajedniĉkog sastanka predstavnika Republiĉkog javnog 

tuţilaštva, beogradskog Privrednog suda, Višeg privrednog suda i Ministarstva kulture, a na 

kome je, kako su mediji preneli, zakljuĉeno da su izmene i dopune Zakona o javnom 

informisanju neprimenjive u praksi i da je stoga, ali i zato što pojedine odredbe nisu u 

saglasnosti sa Zakonom o prekršajima, potrebno izvršiti njihovu korekciju. Ovakva 

informacija ne samo da je demantovana, već je i saopšteno da je Republiĉki javni tuţilac od 

okruţnih i opštinskih javnih tuţilaštva zatraţio informacije o predmetima koji su pokrenuti 

po Zakonu o javnom informisanju, sa ciljem da se zakon što efikasnije primenjuje u praksi. 

Nije poznato kako su okruţna i opštinska javna tuţilaštva reagovala po navedenom zahtevu, 

budući da ne postoje informacije o bilo kom postupku pokrenutom po izmenjenim 

odredbama Zakona o javnom informisanju. Zato je i nejasno kako bi se zajedniĉko 

saopštenje Republiĉkog javnog tuţilaštva i Ministarstva kulture moglo tumaĉiti, nego kao vid 

pritiska na okruţna i opštinska javna tuţilaštva da takve postupke pokreću. 

 



 19 

Sa druge strane stiĉe se utisak da dolazi do ozbiljnog zastoja svih aktivnosti koje bi bile 

usmerene ka strateškom osmišljavanju novog regulatornog okvira za funkcionisanje medija u 

Srbiji. Ovo se posebno primećuje u odnosu na bilo kakve informacije koje bi se ticale 

nastavka rada na implementaciji Strategije digitalizacije kao i na radu na usvajanju strategije 

razvoja medijskog sektora. Za Strategiju digitalizacije i inaĉe je ocenjeno da je izuzetno 

ambiciozna, odnosno da njome predviĊeni rokovi za prelazak na digitalno emitovanje teško 

da će realno biti ostvarivi. Upravo stoga je svako kašnjenje u njenoj implementaciji kritiĉno. 

Sa druge strane, najava rada na Strategiji razvoja medijskog sektora, koja se mogla ĉuti iz 

Ministarstva kulture neposredno nakon usvajanja spornog Zakona o izmenama i dopunama 

Zakona o javnom informisanju, i dalje je ostala samo na najavi. 

 


